Van catalogus automatisering naar website, via BMEcat export van ETIM-geclassificeerde eigenschappen:
De Guideline PIM-oplossing ondersteunt de omni-channel strategie van Vergokan, Belgisch marktleider voor metalen kabeldraagsystemen!
Al bijna 40 jaar produceert en verkoopt Vergokan metalen kabeldraagsystemen voor industriële, commerciële en kantoorgebouwen, ziekenhuizen, sportstadia en andere openbare bouwwerken.
Met een productgamma van maar liefst 6.000 artikelen en exportmarkten over de hele wereld begon Vergokan een 10-tal jaar geleden een uniek traject naar automatisering van productinformatie beheer.
Uitdagingen
Vergokan is zo’n 10 jaar geleden bij Guideline terechtgekomen. Het bedrijf was op zoek naar een oplossing voor de automatisering van de opmaak van de print catalogus. Op dat moment bestond er een maatwerkoplossing die de productdata uit een Oracle database exporteerde en aan een creatief bureau bezorgde voor de opmaak van de catalogus. Het proces bevatte heel wat manueel werk en het kostte veel tijd en geld vooraleer de catalogus klaar was.
In 2017 was de website ook aan vernieuwing toe: niet alleen de lay-out was niet meer actueel maar ook het CMS-systeem werd niet proactief onderhouden. Het was ontzettend veel werk om de data (die niet aan de Oracle database gekoppeld was) up to date te houden en de technische fiches in het CMS manueel te koppelen.
Niet lang daarna hebben sommige inkopende organisaties in Duitsland nieuwe eisen gelegd voor het aanleveren van productinformatie door Vergokan. Deze organisaties zijn gewend om productinformatie van hun leveranciers volgens de ETIM classificatie en in het BMEcat formaat te ontvangen. Dit was een nieuwe uitdaging voor Vergokan voor het beheren van zijn productinformatie.
 
Doelstellingen
Door de jaren heen was Vergokan op zoek naar een antwoord op deze 3 uitdagingen:
- De opmaak van de catalogus sneller realiseren;
- De website op een eenvoudige en automatische manier met dezelfde productinformatie als de catalogus voeden;
- De relevante producteigenschappen volgens ETIM classificeren en naar BMEcat exporteren.
 
Van ERP via PIM naar automatisch opgemaakte catalogus
Om te starten heeft Guideline een oplossing ontwikkeld die een export van de database uit het ERP-systeem periodiek inleest en in het Guideline PIM-systeem importeert. De productinformatie wordt daarna verrijkt en relaties met accessoires worden opgebouwd.
Vanuit het PIM-systeem wordt de print catalogus van zo'n 700 pagina's met inhoudstafels en indexen volledig automatisch opgemaakt.
In 2020 werden de producten van Unistrut mee in de database opgenomen. Na het importeren van de data werd de eerste gecombineerde catalogus in vijf talen gegenereerd, waarvan 1 gecombineerde versie (Nederlands-Frans).
Wordt u ons volgende succesverhaal?
Contacteer ons en ontdek hoe Guideline uw bedrijf kan helpen groeien.
Website in 5 talen en ETIM-eigenschappen
Voor de Vergokan website heeft Guideline aan de hand van tools zoals Google Analytics en Hotjar een analyse uitgevoerd van hoe de website werd gebruikt. Op basis van de analyse werd een nieuw visueel concept ontwikkeld. Het design werd aan de productinformatie gekoppeld en de meest recente productinformatie verschijnt nu automatisch in 5 talen, inclusief Russisch.
Vergokan werd de eerste klant in België voor wie Guideline een ETIM classificatie heeft toegepast. Relevante product specificaties, die Vergokan al in de PIM database beheerde, werden ingesteld als ETIM eigenschappen. Zo ontstond er een ETIM-conforme classificatie die voor de Europese markt in BMEcat formaat wordt geëxporteerd.
Een PIM-oplossing die Vergokan's solide partnerschappen ondersteunt, vandaag en in de toekomst.
Door de automatisering werd de doorlooptijd van de catalogus binnen de marketingafdeling tot een paar weken gereduceerd. Ook de automatische publicatie van productinformatie op de website zorgt voor een immense tijdbesparing en voor correcte en consistente informatie voor de gebruikers. Dankzij de ETIM classificatie en export in BMEcat formaat, ontvangen afnemers in Europa de productinformatie in een internationaal erkend formaat.
In de toekomst wil Vergokan langdurige partnerschappen blijven opbouwen: partnerschappen waar elke klant een persoonlijke en professionele service aangeboden krijgt.
In lijn met deze strategische klantgerichtheid werd in 2019 een nieuw project opgestart, als verlengstuk van de catalogus en website. “MyVergokan” is een uitgebreide functionaliteit van de website waarmee geregistreerde klanten bijkomende informatie kunnen verkrijgen.
Een geregistreerde en ingelogde gebruiker krijgt op de gewone website bijkomende kolommen te zien met de nettoprijs en de stockpositie (aangegeven door een groen, oranje of rood verkeerslicht). Om de individuele informatie te tonen, worden ‘calls’ via een API naar SAP toegepast. Deze API werd in samenwerking met Delaware ontwikkeld, de IT-partner van Vergokan voor de implementatie van SAP. 
Kenniscentrum